Fasal: Hadis-hadis sahih tidak terhad kepada Sahih Bukhari dan Sahih Muslim sahaja. Kedua-dua mereka tidaklah merangkumkan kesemua hadis sahih (di dalam kitab mereka) bahkan mereka berdua hanya menghadkan (di dalamnya) hadis yang sahih. Mereka berdua tidak membawakan kesemua hadis sahih yang ada pada mereka atau di atas syarat mereka, apatah lagi hadis-hadis sahih yang ada pada selain Imam Bukhari dan Imam Muslim.
Imam Bukhari telah berkata, “Aku hanya menyatakan hadis-hadis yang sahih di dalam kitab ini dan aku telah meninggalkan banyak lagi hadis-hadis sahih yang lain.” Kata Imam Muslim , “Hadis-hadis yang aku nyatakan dalam kitab ini ialah hadis-hadis yang sahih, akan tetapi aku tidak menyatakan apa yang aku tidak nyatakan di sini ianya ialah hadis daʿif.” Oleh itu pasti ada sebab-sebab tertentu dalam meninggalkan atau menyatakan hadis-hadis ini sama ada daripada segi kesahihannya atau sebab-sebab yang lain.
فَصْلٌ: اَلْأَحَادِيثُ الصَّحِيحَةُ لَمْ تَنْحَصِرْ فِي صَحِيحَيِ الْبُخَارِيِّ وَمُسْلِمٍ وَلَمْ يَسْتَوْعِبَا الصِّحَاحَ كُلَّهَا بَلْ هُمَا مُنْحَصِرَانِ فِي الصِّحَاحِ. وَالصِّحَاحُ الَّتِي عِنْدَهُمَا وَعَلَى شَرْطِهِمَا أَيْضًا لَمْ يُورِدَاهُمَا فِي كِتَابَيْهِمَا فَضْلًا عَمَّا عِنْدَ غَيْرِهِما. قَالَ الْبُخَارِيُّ مَا أَوْرَدْتُ فِي كِتَابِي هَذَا إِلَّا مَا صَحَّ وَلَقَدْ تَرَكْتُ كَثِيرًا مِنَ الصِّحَاحِ. وَقَالَ مُسْلِمٌ الَّذِي أَوْرَدْتُ فِي هَذاَ الْكِتَابِ مِنَ الْأَحَادِيثِ صَحِيحٌ وَلَا أَقُولُ إِنَّ مَا تَرَكْتُ ضَعِيفٌ. وَلَا بُدَّ أَنْ يَكُونَ فِي هَذَا التَّرْكِ وَالْاِتْيَانِ وَجْهُ تَخْصِيصِ الْإِيرَادِ وَالتَّرْكِ إِمَّا مِنْ جِهَةِ الصِّحَّةِ أَوْ مِنْ جِهَةِ مَقَاصِدَ أُخَرَ.
Imam Hakim Abu Abdullah Nisapuri telah menyusun sebuah kitab dan beliau menamakannya “al-Mustadrak” (Penyempurnaan yang Kurang) yang maknanya, ‘hadis-hadis sahih yang ditinggalkan oleh Bukhari dan Muslim maka beliau telah membawanya dalam kitab ini dan telah menyebutkan riwayat yang tidak diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, sebahagiannya berdasarkan syarat syaikhain, sebahagiannya atas syarat salah seorang daripada keduanya dan sebahagiannya atas syarat selain keduanya. Beliau telah berkata, “Sesungguhnya Imam Bukhari dan Muslim tidak menghukumkan bahawa hadis-hadis selain daripada hadis yang diriwayatkan dalam kedua-dua kitab tidak sahih.” Beliau juga berkata, “Satu kumpulan dalam kalangan mereka yang melakukan bidʿah pada zaman kita ini telah menjulurkan lidah mereka mengkritik imam-imam agama dengan mengatakan bahawa himpunan hadis-hadis yang sahih di sisi kamu tidak lebih daripada sekadar sepuluh ribu sedangkan diriwayatkan daripada Imam Bukhari bahawa beliau berkata, “Aku telah menghafal 100,000 hadis sahih dan hadis yang tidak sahih 200,000 hadis. Zahirnya dan Allah Lebih Mengetahui bahawa maksud beliau ialah sahih mengikut syarat yang ditetapkan oleh beliau. Had bilangan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam kitab Sahih beliau bersama dengan pengulangan, 7,275 hadis dan selepas dihilangkan pengulangannya, sebanyak 4,000 hadis.
وَالْحَاكِمُ أَبُو عَبْدِ اللهِ النَّيْسَافُورِيّ صَنَّفَ كِتَابًا سَمَّاهُ الْمُسْتَدْرَكَ بِمَعْنَى أنَّ مَا تَرَكَهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ مِنَ الصِّحَاحِ أَوْرَدَهُ فِي هَذَا الْكِتَابِ وَتَلَافَى وَاسْتَدْرَكَ بَعْضَهَا عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَبَعْضَهَا عَلَى شَرْطِ أَحَدِهِمَا وَبَعْضَهَا عَلَى غَيْرِ شَرْطِهِمَا وَقَالَ إِنَّ الْبُخَارِيَّ وَمُسْلِمًا لَمْ يَحْكُمَا بِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَادِيثُ صَحِيحَةٌ غَيْرَ مَا خَرَّجَاهُ فِي هَذَيْنِ الْكِتَابَيْنِ وَقَالَ قَدْ حَدَثَ فِي عَصْرِنَا هَذَا فِرْقَةٌ مِنَ الْمُبْتَدِعَةِ أَطَالُوا أَلْسِنَتَهُمْ بِالطَّعْنِ عَلَى أَئِمَّةِ الدِّينِ بِأَنَّ مَجْمُوعَ مَا صَحَّ عِنْدَكُمْ مِنَ الْأَحَادِيثِ لَمْ يَبْلُغْ زُهَاءَ عَشَرَةِ آلَافٍ وَنُقِلَ عَنِ الْبُخَارِيِّ أَنَّهُ قَالَ حَفِظْتُ مِنَ الصِّحَاحِ مِائَةَ أَلْفِ حَدِيثٍ وَمِنْ غَيْرِ الصِّحَاحِ مِائَتَيْ أَلْفٍ وَالظَّاهِرُ واللهُ أَعْلَمُ أَنَّهُ يُرِيدُ الصَّحِيحَ عَلَى شَرْطِهِ وَمَبْلَغُ مَا أَوْرَدَ فِي هَذَا الْكِتَابِ مَعَ التَّكْرَارِ سَبْعَةُ آلافٍ وِمِائَتَانِ وَخَمْسٌ وَسَبْعُونَ حَدِيثًا وَبَعْدَ حَذْفِ التَّكْرَارِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ
Ramai lagi para imam telah menulis kitab mengenai hadis sahih seumpama Sahih Ibnu Khuzaimah yang digelar imam ul-aʾimmah, beliau ialah syaikh kepada Imam Ibnu Hibban. Kata Imam Ibnu Hibban dalam memuji beliau, “Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih baik daripada segi menulis dan menyusun kitab sunan, dan daripada segi memelihara lafaz-lafaz hadis yang sahih daripada Imam Ibnu Khuzaimah, seolah-olah sunan dan hadis-hadis kesemuanya berada dihadapan matanya.
Dan seumpama Sahih Ibnu Hibban murid kepada Imam Ibnu Khuzaimah seorang yang siqah, mempunyai banyak kelebihan, seorang imam, dan mempunyai kefahaman yang tinggi. Kata Imam Hakim , “Imam Ibnu Hibban ialah pakar dalam bidang ilmu agama, bahasa, hadis, dan seorang yang baik dalam memberi amaran, beliau ialah antara orang-orang bijak pandai.
Dan seumpama sahih Imam Hakim Abu ʿAbdillah an-Nisaburi seorang yang hafiz lagi siqah (dan kitab beliau) yang dinamakan al-Mustadrak. Walaubagaimanapun di dalam kitab ini terdapat bahagian yang beliau telah terlepas pandang dan para muhaddisin telah mengkritik beliau kerana ini. Muhaddisin mengatakan bahawa Imam Ibnu Khuzaimah dan Imam Ibnu Hibban lebih mantap dan lebih bagus daripada Imam Hakim , lebih baik dan halus sanadnya dan matan-matannya.
Dan seumpama al-Mukhtarah oleh Hafiz Diyaʾ ud-Din al-Maqdisi, beliau juga telah mengeluarkan hadis-hadis sahih yang tidak terdapat dalam Sahihain. Para muhaddisin berkata, “Kitab beliau lebih baik daripada al-Mustadrak.” Dan seumpama Sahih Ibnu ʿAwanah dan Ibnu Sakan, al-Muntaqa oleh Ibnu Jarud, kesemua kitab-kitab ini dikhususkan dengan hadis yang sahih, akan tetapi beberapa ulama telah mengkritik keduanya sama ada secara taʿassub atau adil, dan di atas setiap mereka yang berilmu ada yang lebih tinggi ilmunya, dan Allah Maha Mengetahui.
وَلَقَدْ صَنَّفَ الْآخَرُونَ مِنَ الْأَئِمَّةِ صِحَاحًا مِثْلَ صَحِيحِ ابْنِ خُزَيْمَةَ الَّذِي يُقَالُ لَهُ إِمَامُ الْأَئِمَّةِ وَهُوَ شَيْخُ ابْنِ حِبَّانَ وَقَالَ ابْنُ حِبَّانَ فِي مَدْحِهِ مَا رَأَيْتُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدًا أَحْسَنَ فِي صِنَاعَةِ السُّنَنِ وَأَحْفَظَ لِلْأَلْفَاظِ الصَّحِيحَةِ مِنْهُ كَأَنَّ السُّنَنَ وَالْأَحَادِيثَ كُلَّهَا نَصْبُ عَيْنِهِ وَمِثْلُ صَحِيحِ ابْنِ حِبَّانَ تِلْمِيذُ ابْنِ خُزَيْمَةَ ثِقَةٌ ثَبَتٌ فَاضِلٌ إَمَامٌ فَهَّامٌ وَقَالَ الْحَاكِمُ كَانَ ابْنُ حِبَّانَ مِنْ أَوْعِيَةِ الْعِلْمِ وَاللُّغَةِ وَالْحَدِيثِ وَالْوَعْظِ وَكَانَ مِنْ عُقَلَاءِ الرِّجَالِ وَمِثْلُ صَحِيحِ الْحَاكِمِ أَبِي عَبْدِ اللهِ النَّيْسَافُورِيِّ الْحَافِظِ الثِّقَةِ الْمُسَمَّى بِالْمُسْتَدْرَكِ وَقَدْ تَطَرَّقَ فِي كِتَابِهِ هَذَا التَّسَاهُلُ وَأَخَذُوا عَلَيْهِ وَقَالُوا ابْنُ خُزَيْمَةَ وَابْنُ حِبَّانَ أَمْكَنُ وَأَقْوَى مِنَ الْحَاكِمِ وَأَحْسَنُ وَأَلْطَفُ فِي الْأَسَانِيدِ وَالْمُتُونِ وَمِثْلُ الْمُخْتَارَةِ لِلْحَافِظِ ضِيَاءِ الدِّينِ الْمَقْدِسِيِّ هُوَ أَيْضًا خَرَّجَ صِحَاحًا لَيْسَتْ فِي الصَّحِيحَيْنِ وَقَالُوا كِتَابُهُ أَحْسَنُ مِنَ الْمُسْتَدْرَكِ وَمِثْلُ صَحِيحِ ابْنِ عَوَانَةَ وَابْنِ السَّكَنِ وَالْمُنْتَقَى لِابْنِ جَارُودَ وَهَذِهِ الْكُتُبُ كُلُّهَا مُخْتَصَّةٌ بِالصِّحَاحِ وَلَكِنَّ جَمَاعَةً انْتَقَدُوا عَلَيْهِمَا تَعَصُّبًا أَوْ إِنْصَافًا وَفَوْقَ كُلُّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ واللهُ أَعْلَمُ.